Vårdag

Tre rådjur rusar genom trädgården. Jag ser en citronfjäril - vårens första - som fladdrar i den lätta vårbrisen. Så kommer nästa rådjur ångande. Grannen vill skjuta av rådjuren, gillar inte att ha dem i trädgården. Jag tycker att de är vackra, ett trevligt inslag i vardagen, trots att de gör att man inte kan odla tulpaner... Min älskade och jag ägnar oss åt trädgårdsarbete i solen. Vi arbetar på helt olika sätt. Han går fram som en furie med sekatör och såg. Grenarna ligger i stora, röriga högar, som han sedan plockar undan. Jag avskyr efterarbetet. Tänk när man står där i all röra och känner att man bara inte orkar plocka undan allt! Kvinnligt, eller kanske av erfarenhet, så går jag metodiskt fram - klippa, plocka ihop, snygga till - klippa, samla i säcken, snygga till.
195793-29

Min syster yster har ringt, oroad över min rävsaxsituation. Jag försäkrar henne att det inte är piercingen, utan situationen, som gjorde mig förtvivlad. Det är så skönt med vänner, som bryr sig!

Kommentarer
Postat av: Stina Bask

Ja...vårljuden och -djuren...det är alldeles speciellt. Igår kväll travade jag runt en liten nallepuhsväng i skogen...det verkligen ångade vår ur marken. Våren har i år liksom överraskats av sommaren som likt en beskäftig morsa kommer in och väcker den till liv ;-)Igår hördes trastar som jollrade...ärlor...ja, måsarna skränade sej också fram genom luften. Jag såg EN blåsippa i skogen...sen på vägen hem såg jag blåsippsträdgård med ETT hus. Våren kan te sej på olika sätt. Tiden är vår...Kram.

2007-04-15 @ 09:08:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback